FANDOM

Gohma

Gohma (Også Ghoma er en boss/miniboss/fiende som har kommet flere ganger i Zelda serien og involverer ALLTID å angripe øyet dens.

LEGEND OF ZELDA

I Legend of Zelda var Gohma simpelt nok en stor armert edderkopp som skyter flammekuler med et stort øye som du må i tradisjon med Zelda-serien skyte pil på. Hvor mange gånger du måtte skyte pil i øyet dens varierte på fargen (en rød Gohma trenger ett skudd mens en blå tre) . Gohma blir i Legend of Zelda kalt kongen av tektites. http://www.zeldawiki.org/images/0/00/GohmaLoZ.png

THE LEGEND OF ZELDA: LINK'S AWAKENING

I Link's awakening fikk to små Gohmaer rollen som minibossen av spillets femte Dungeon: Catfish Maw. De går framover og bakover i rommet, en bak den andre og den eneste tiden de vil åpne øynene er når de er innenfor angrepsrekkevidde for å angripe Link. Da må spilleren bruke hookshot, sverd, pil og bue eller andre skyte/slåvåpen.

THE LEGEND OF ZELDA: OCARINA OF TIME

I Ocarina of Time var Gohma ( Parasitic Armored Arachnid) (også kalt Dronning Gohma av Deku brødrene) en boss i Deku treet (den første dungeonen i spillet) . Han/hun/den har blitt plassert der av Ganondorf som en forbannelse på Deku treet siden Deku treet ikke ga Ganondorf den spirituelle steinen av skog. Gohma drepes ved å skyte med fespretterten i Gohmas øye når det er rødt. Da vil Gohma falle ned eller stoppe opp. Da har link sjansen til å slå Gohma med Kokiri Sverdet eller en deku pinne.Deku nøtter kan også få Gohma til å stoppe opp/falle ned. Deku piner er anbefalt pga. at de gjør dobbelt så mye skade som sverdet. Gohma fra Ocarina of Time er på bildet over.

THE LEGEND OF ZELDA: ORACLE OF SEASONS

Denne Gohmaen er veldig lik Gohmaen i The Legend of Zelda, bare at den denne gangen forestiller en krabbe istedenfor en edderkopp, med raske bevegelser sideslengs og krabbeaktige klør. For å banke denne Gohmaen må du, istedenfor å skyte den med piler, ødelegge kloen hans og dermed skyte frø i øyene hans/huns/dens med spretterten. Den beskytter essensen av nature i Den Dansende Drages Hule (Den fjerde dungeonen) .

THE LEGEND OF ZELDA: THE WIND WAKER

I Wind Waker var Gohma en mer skorpionaktig lava boss som beskytter/har tatt kontrol av Dragon Roosts cavern. Han/hun/den prøver å angripe deg enten ved å slå deg med klørne eller å stenge deg inne med klørne og spytte flammer på Link . For å banke han/hun/den må du bruke din nye (egentlig ikke, den var brukt av Medli før du fikk den) Grappling hook til å hekte deg fast til Valoo's hale i taket. Dette vil medføre at taket faller ned og ødelegger litt av Gohma's rustning. Den beste tiden å gjøre dette på er når Gohma stenger deg inne med klørne og skal spytte flammer på Link pga. ladetiden før han/hun/den spytter flammer på Link. Etter tre suksessfulle forsøk på å få ned taket vil Gohmas rustning bli ødelagd og du kan bruke grappling hooken til å få ned øyet for å slå på det eller vente til han stenger deg inne og skal spytte flammer på Link.

THE LEGEND OF ZELDA: FOUR SWORDS ADVENTURES I Four Swords adventures finnes Gohma i to forskjellige typer. Den ene er den "vanlige Gohmaen og finnes i The field og ligner mye på en stor tektite, og den andre er også en tektiteaktig fiende med ett øye, bare at den skyter flammekuler på Link og er en miniboss.

THE LEGEND OF ZELDA: TWILIGHT PRINCESS

I Twilight Princess er Gohma kalt Armogohma og er Bossen i Temple of Time, den sjette dungeonen i Twilight Princess. I traileren var Gohma mer en tarantell med øyet plassert foran, men i den publiserte versjonen av Twilight Princess er øyet plassert på ryggen. For å banke han/hun/den må Link skyte øyet dens med en pil når øyet åpner seg (av og til når den er i taket og når den bruker øyelaseren( ikke spør meg!) og dermed bruke Dominion Rod for å kontrollere statuen ved å trykke B for å knuse Armogohma. Dette gjøres tre ganger.så vil det vises at Armogohma egentlig er en øyeball edderkopp og ikke en stor edderkopp (den store edderkoppen er bare et slags skall) som prøver å flykte på en seng av baby gohmaer. Hvis Link nå slår Armogohma en gang viø den egentlige Armogohma dø og Link får enda en bit av Speilet av Twilight. under er et bilde av den uekte Armogohma

NB: Av og til slipper Armogohma ut egg som raskt blir til babyer, som gir hjerter og piler når de er drept.

http://www.the-triforce.com/images/00/7/12-media-2347-cg-de-golgohma-armogohma-twilight-princess-artworks-__1.jpg

Tilfeldig wiki